BIBLIJSKE SITNICE (7)

BIBLIJSKE SITNICE (7)

Zli Savle i dobri Pavle [1]

Nedavno sam čuo kako je neko rekao da je Savle od progonitelja hrišćana postao Pavle, hrišćanin i apostol ne-Jevreja. Ali, ne znam odakle ta izjava jer u Svetom pismu nje nema. Nema dokaza da je progonitelj hrišćana bio Savle, a da mu je Gospod na putu za Damask promenio ime u Pavle kad je poverovao. Ovo je popularno gledište ali nije zasnovano na činjenicama.

Na putu za Damask Isus ga poziva: ’’Savle, Savle…’’ tokom svoje objave u Delima 9,4. Ništa u tekstu ne govori o tome da je Isus promenio Savlu ime. Potom, Ananija ga priziva sa ’’Brate Savle’’ kada je opisano njegovo obraćenje (Dela 9,17). Nije to progonitelj hrišćana Savle, sada je to brat u Hristu Savle. Potom, vidimo da ga Sveti Duh naziva ’’Savlom’’ pred njegovo prvo misijsko putovanje, u Delima 13,2… ’’Izdvojte mi Savla i Varnavu za delo na koje sam ih pozvao’’.

Do prvog misijskog putovanja, a posle Pavlovog obraćenja i susreta sa Gospodom na putu za Damask, Sveto pismo ga naziva Savle još desetak puta.

Do promene imena od Savla do Pavla u Delima apostolskim dolazi od trenutka kada su Varnava i Savle otpremljeni na misijski put iz Antiohije, i kada su stigli u kiparski grad Paf. Luka piše u Delima 13,9: ’’Tada je Savle, zvani i ’Pavle’, nadahnut Duhom Svetim, upro pogled u njega…’’. Konačno, do promene dolazi od stiha Dela 13,13: ’’Nakon toga su Pavle i njegovi saputnici otplovili iz Pafa…’’. Odavde pa nadalje govori se samo o Pavlu.

Znači da su imena Savle i Pavle bila dva imena iste osobe sve to vreme [2]. U Delima 13,9 obraćenik i sada misionar je nosio ime i Savle i Pavle… nije Savle bio progonitelj hrišćana a Pavle njihov apostol.

Iz nekog razloga, a to je tema za neki drugi tekst, u srpskim prevodima se prvi jevrejski car naziva Saul, iz Venijaminovog plemena, odakle potiče i Savle, odnosno naš novozavetni Saul. Saul, odnosno Savle je jevrejsko ime, a Pavle je grčko ime od latinskog Paulus.

Lepo to zvuči u Delima 26:14 kada se Pavle priseća svog obraćenja, on tu kaže da mu se Isus obratio na jevrejskom jeziku sa ’’Savle! Savle! Zašto me progoniš…’’. Pavle se tu priseća kako mu se Isus obratio na jevrejskom jeziku, ali on je sada među mnogobošcima koji govore grčki, i tako zadržava svoje ime kao Pavle. Uveren sam da mu to ime pomaže i kod rimskih vlasti, jer je građanin Rima koji traži poštovanje svojih građanskih prava.

Znači, nije zli Savle a dobri Pavle, već je Savle prvo bio progonitelj hrišćana, a onda je i sam Savle postao brat u Hristu. Kada je krenuo u misiju, ime Pavle je mnogo bolje moglo da posluži i među Grcima i među Rimljanima, i tako to Luka i zapisuje.

 

[1] Inspirisano tekstom u Biblical Archaeological Review, leto 2023

[2] I drugi su u Novom zavetu bili poznati pod dva imena: Josif sa Kipra prozvani Varnava (Dela 4,36), onda Simeun koga su zvali ’Niger’ (Dela 13,1), kao i Toma zvani Didimus (blizanac) u Jovanu 21,2, Simon nazvan Petar (Matej 4,18), Jovan zvani Marko (Dela 15,37). itd.

Comments powered by CComment

“O tri predmeta ne žuri da govoriš: o Bogu, dok ne utvrdiš veru u Nega, o tudjem grehu, dok se ne setiš svoga, i o sutrašnjem danu, dok ne svane.”

Vladika Nikolaj Velimirović